Iniciatīva ”Latvijas skolas soma” Ogres sākumskolā 2020./2021. mācību gada 1. semestrī

16. februāris

Jau trešo mācību gadu pēc kārtas, pateicoties kultūras programmai “Latvijas skolas soma”, visiem Latvijas skolēniem tiek dota iespēja iepazīt Latviju mākslas un kultūras norisēs (mūzikā, teātrī, dejā, cirkā, vizuālajā mākslā, kino, arhitektūrā, dizainā, materiālajā un nemateriālajā kultūras mantojumā, literatūrā un grāmatniecībā), sasaistot tās ar mācību un audzināšanas darbu.

Jau trešo mācību gadu pēc kārtas, pateicoties kultūras programmai “Latvijas skolas soma”, visiem Latvijas skolēniem tiek dota iespēja iepazīt Latviju mākslas un kultūras norisēs (mūzikā, teātrī, dejā, cirkā, vizuālajā mākslā, kino, arhitektūrā, dizainā, materiālajā un nemateriālajā kultūras mantojumā, literatūrā un grāmatniecībā), sasaistot tās ar mācību un audzināšanas darbu.

Šis mācību gads izrādījās izaicinājumu pilns, tai skaitā arī programmas “Latvijas skolas soma” norišu realizēšanā. 2020.gada nogalē  Ogres sākumskolas 1. – 6. klases paspēja noskatīties  klātienē tikai dažus pasākumus, ievērojot visus Epidemioloģiskās drošības pasākumus Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai.

Pirms valsts svētkiem, oktobrī, 5. – 6. klases klātienē noklausījās Vīru kopas “VILKI” piedāvāto  programmu “Latviešu karavīru dziesmas no vissenākajiem laikiem līdz mūsdienām”. Latviešu karavīru dziesmas ar attiecīgā laika mūzikas instrumentiem (kokles, ģīgas, dūkas, bungas, stabules, harmonikas, ģitāra, cītara, mandolīna, akordeons) mijās ar vēsturiskiem stāstījumiem par karavīra apģērbu, ieročiem, mūzikas instrumentiem, kaujas taktiku, kultūras un atpūtas dzīvi.

Skolēnu atsauksmes bija:

  • Pirmoreiz redzēju tik latvisku un patriotisku koncertu. Interesants bija stāstījums par instrumentiem. Ir labi, ja kāds dzied tādas dziesmas!
  • Man patika instruments – rags – ar dīvaino skaņu.
  • Tur bija tik foršas bungas! Es tādas gribētu uztaisīt pats un spēlēt.
  • Man patika vijole un lielais dīvainais instruments.
  • Visu laiku bija interesanti, mēs tik daudz uzzinājām par senajiem instrumentiem.
  • Daudzus instrumentus redzēju pirmoreiz.

5.a klase ar audzinātāju Skaidrīti Loginu piedalījās izglītojošā nodarbībā Ziemassvētku kauju muzejā. Skolotāja dalās ar savām pārdomām:

“2020. gada 16. oktobrī ar skolas somas “ceļazīmi” 5.a klase devās izlūkos uz Ziemassvētku kauju muzeju Valgundes pusē. Lieliskais karavīrs Dagnis jau bija sagatavojis visu nepieciešamo ekipējumu, lai jauno ciemiņu pārbaudījumi varētu sākties. Lai arī muzeja telpās ieeja tikai maskās, aizsargājoties no epidēmijas, interese par stāstīto un redzēto nepazuda. Tāpat spara pilnas likās stafetes, kauju spēles un izlūkgājieni.

Paldies “Skolas somas” programmai, muzeja darbiniekiem, vīriem, kas tur strādā- skolēniem bija iespēja ļoti dzīvi, aktīvi piedalīties visā, ko savulaik piedzīvojuši tikai dažus gadus vecāki puiši Pirmajā pasaules karā brīvības cīņās par savu Tēvzemi. Tāpēc ar vēl jo lielāku interesi varējām kopā noskatīties kara filmu “Dvēseļu putenis””.

Izglītojoša mūzikas nodarbība „Tautas mūzikas instrumentu pasaulē” jaunāko klašu skolēniem, ko vadīja Ilga Reizniece un Iveta Mielava, izspēlēja dažādus mūzikas instrumentus. I.Reizniece, iepazinās ar auditoriju, gan improvizēja konkrētos apstākļos, caur melodiju un skaņām, vizualizēja dažādas dabas norises un sadzīves ainas. Kad tēlainā domāšana tika iekustināta, kopā izspēlēja mīklu spēli, kurā pēc kārtas bija jāuzmin 23 latviešu tautas mūzikas instrumentu nosaukumi, jāatrod to attēls un jāievieto kopīgajā puzles aplī. Spēle, kura saliktā veidā var kalpot arī kā uzskates materiāls (plakāts), palika skolas īpašumā.

Monoizrāde „Kādas kokles stāsts” pasakas formā iepazīstināja ar dažādiem mūzikas instrumentu tēliem – bungām, dūkām, mandolīnu, ermoņikām, u.c., kam ir savs izskats un individuāls skanējums. Skolēni uzzināja kā sauc neparastos instrumentus, gan arī to, kāda katram instrumentam dziesma.

Monoizrādi izspēlēja profesionāls leļļu teātra aktieris, ilggadējs vīru kopas “Vilki” vadītājs un multiinstrumentālists Edgars Lipors.

Taču daļai skolēnu klātienē nebija iespēja klātienē noskatīties, ierobežojumu un drošības pasākumu dēļ. Kā alternatīva tika piedāvāti dažādi digitāli pasākumi, ko skolotāji un skolēni labprāt arī izmantoja.

Digitāli tika skatītas filmas – “Bille”, “JELGAVA 94”, “VAI VIEGLI BŪT JAUNAM?”, “VĒSTURE AIZ KADRA”, “BALTIJAS BRĪVĪBAS CEĻŠ ”, “animācijas filmas “ZELTA ZIRGS”, “PAVASARIS VĀRNU IELĀ”, “KAĶĪŠA DZIRNAVAS, “LAIMES LĀCIS” un citas.

Tāpat digitāli tika skatīta izrāde koncertlekcija “Ziemassvētki apkārt pasaulei”.

Šī koncertprogramma bija veidota kā koncertstāsts, kas mūzikas valodā atklāja daudzveidīgas Ziemassvētku tradīcijas visā pasaulē, arī bērniem iesaistoties kopīgā dziedāšanā. Koncertstāstu papildināja īpaši šai programmai sagatavoti videomateriāli.

Dažas skolēnu atsauksmes par koncertprogrammu “Ziemassvētki apkārt zemeslodei”:

  • Ļoti interesanta ideja- paceļot pa pasauli Ziemassvētkos un atcerēties populārāko mūziku dažādās valstīs
  • Žēl, ka koncerts notika tiešsaistē! Labāk būtu dzīvajā, bet ko te padarīsi ! Paldies māksliniekiem par Ziemassvētku atmosfēras uzburšanu!
  • Vadītājs interesanti stāstīja un labi dziedāja. Skanēja pazīstamas dziesmas un melodijas..
  • Uzzināju dažus jaunus faktus. Pateicoties koncertam radās Ziemassvētku noskaņa, gribējās dziedāt kopā ar citiem.
  • Es uzzināju kaut ko jaunu. Koncertā piedalījās trīs mūziķi. Krievu komponista P.Čaikovska mūzika no baleta “Riekstkodis”bija visskaistākā.
  • Bija interesanti uzzināt, ka dziesma no filmas “Harijs Poters” sākotnēji tika rakstīta Ziemassvētkiem.
  • Šis koncerts ir labākais, ko pēdējā laikā esmu skatījies! Dziesma Last Christmas patika vislabāk!
  • Koncerts “Ziemassvētki apkārt pasaulei” man ļoti patika, jo mūziķi dziedāja dažādas dziesmas un runāja par to, kā dažādās valstīs tiek svinēts Jaunais gads.
  • Visvairāk man patika dziesma “Ave Marija “. Dziesma bija ļoti skaista un interesanta.
  • Man bija interesanti uzzināt, kā svinēja Ziemassvētkus Japānā, jo mūziķi stāstīja jaukus faktus.
  • Mūziķi “svinēja” Ziemassvētkus Vācijā, Krievijā, Austrijā, Anglijā, Amerikā , Latvijā . Visvairāk patika kā dziedāja dziesmu “Jingle Bells” .

Bez šaubām, klātienes kultūras pasākumi emocionāli ir daudz bagātāki un vērtīgāki. Par to mēs varam daudz diskutēt, bet, šobrīd parādās aizvien jauni un interesanti pasākumi skolēniem, lai piedzīvotu Latviju digitālā veidā.

Esam ļoti gandarīti, ka programmas “Latvijas skolas soma” īstenošana nav apstājusies arī šajā sarežģītajā pandēmijas laikā, kas ir izaicinājumiem pilns gan skolēniem un viņu vecākiem, gan skolotājiem, gan mākslas un kultūras jomu profesionāļiem.

Informāciju sagatavoja Ogres sākumskolas direktores vietniece Aija Sirsniņa